Raport ESG
2021

Klienci w centrum uwagi

13,5 mln
klientów

Najlepsze doświadczenia zakupowe, czyli to co w Allegro najważniejsze

Dbamy o najlepsze doświadczenie zakupowe w Allegro. Tworzymy platformę, która gwarantuje proste i wygodne zakupy. Ogromna większość transakcji przebiega pomyślnie, a w nielicznych przypadkach, kiedy pojawia się problem, umożliwiamy klientom łatwy kontakt ze sprzedawcą i pomoc z wykorzystaniem innowacyjnego systemu mediacji. W sytuacji gdy nie udaje się dojść do porozumienia można poprosić o wsparcie pracowników Allegro. Oferujemy szybki i łatwy dostęp do pomocy przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – zarówno dla sprzedawców jak i kupujących.

Satysfakcja klientów na pierwszym miejscu

Allegro regularnie bada poziom satysfakcji swoich klientów. Każdy klient, który wchodzi na nasze strony, może wypełnić ankietę online, aby wyrazić swoją opinię na temat jakości obsługi i sposobu rozwiązania konkretnego problemu.

KPI
  • 1
78,9 poziom satysfakcji na koniec 2021
Wysoki poziom satysfakcji kupujących pozwolił nam uzyskać najlepszy w swojej klasie wskaźnik rNPS (Relational Net Promoter Score) na poziomie 78,9 na koniec 2021 r. w porównaniu z 76,1 na koniec 2020 r. 

Regulamin platformy ma dla Allegro znaczenie nadrzędne, dlatego stale monitorujemy sprzedających i oferty oraz analizujemy wszystkie zgłaszane problemy. Przykładem może być Program Ochrony Kupujących, system komentarzy czy rozpoczęcie Dyskusji ze sprzedającym (za pomocą platformy komunikacyjnej, na której kupujący i sprzedający mogą rozwiązać zaistniały problem między sobą lub, na prośbę klienta, przy wsparciu ze strony pracownika Allegro).

Zespół Customer Experience pozostaje cały czas do dyspozycji klientów, szybko i sprawnie odpowiadając na pytania i udzielając wsparcia. Zespół ten korzysta z różnych kanałów komunikacji: 

  • zakładki Pomoc w serwisie Allegro, 
  • poczty elektronicznej, 
  • tradycyjnego formularza kontaktowego, 
  • czatu Allegro, 
  • usługi callback (prośba o telefon od konsultanta), 
  • aplikacji Whatsapp i Messenger.

Seniorzy, którzy chcieliby założyć konto lub dowiedzieć się więcej na temat robienia zakupów na Allegro, mogą zadzwonić na specjalną Infolinię dla Seniorów.

W 2020 roku uruchomiliśmy społeczność Allegro Gadane – nową platformę, na której kupujący i sprzedający otrzymują dostęp do informacji i opinii innych użytkowników

W 2020 roku uruchomiliśmy społeczność Allegro Gadane – nową platformę, na której kupujący i sprzedający otrzymują dostęp do informacji i opinii innych użytkowników. W drugim roku działalności Allegro Gadane zanotowało ponad 3,3 mln odsłon, a dzięki treściom zamieszczonym przez społeczność udało się rozwiązać aż 536 tys. problemów. Grywalizacja (np. wprowadzenie rang, rankingów itp.) i pozytywne interakcje kilkuset zaangażowanych użytkowników, pozwoliło na stworzenie zaangażowanej grupy, która poświęca swój czas, by udzielić odpowiedzi na pytania i pomagać innym. 

Dyskusje

2021

2020

2019

Liczba otwartych dyskusji

4,8 mln

3,9 mln

1,4 mln

% dyskusji rozwiązanych pomyślnie

98%

97%

96%

Użytkownik będący konsumentem może wszcząć pozasądowe postępowanie w sprawie rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w Poznaniu. Informacje o sposobie wszczęcia takiego postępowania oraz o procedurach rozstrzygania sporów można znaleźć na stronie http://www.uokik.gov.pl w zakładce “Rozstrzyganie sporów konsumenckich”). Konsumenci mogą również skorzystać z unijnej platformy ODR dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Szczegółowe informacje o tym, jak złożyć reklamację, można znaleźć tutaj.4

4 ​​https://allegro.pl/pomoc/faq/system-rozstrzygania-sporow-konsumenckich-odr-AVXxBkejdFe

Nasza dostępność, czyli Allegro dla wszystkich

Naszym priorytetem jest zapewnienie, że nasza platforma działa sprawnie i oferuje różnorodnym konsumentom szybkie i bezpieczne zakupy, gwarantując bezpieczeństwo naszym pracownikom, klientom i partnerom biznesowym. 

W listopadzie 2021 roku Allegro wprowadziło kolejną innowację, dzięki której zakupy w sieci stały się jeszcze bardziej dostępne. Nowy kanał kontaktu umożliwia niesłyszącym użytkownikom prowadzenie wideoczatu z asystą online tłumacza polskiego języka migowego. Oprócz wsparcia w zakupach, platforma wprowadziła również dedykowane kanały kontaktu dla osób niedowidzących lub niedosłyszących odbierających przesyłki z automatów paczkowych One Box by Allegro.

Kontakt z naszymi konsultantami z pomocą tłumacza polskiego języka migowego podniesie poziom obsługi klientów z wadami słuchu, którzy do tej pory mieli jedynie dostęp do takich kanałów jak e-mail czy tradycyjny czat. Dzięki wideokonferencjom będziemy mogli szybciej zaoferować im wsparcie, co naszym zdaniem zwiększy satysfakcję klientów. Jednocześnie zależy nam na zapewnieniu pełnego wsparcia technicznego dla każdego, kto korzysta z naszych automatów paczkowych One Box by Allegro, dlatego każdy z nich posiada oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz kod QR, który pozwala na połączenie online z Tłumaczem Migam.

Nowy kanał kontaktowy dla osób niesłyszących to nie pierwsza inicjatywa platformy mająca na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu

Allegro dostosowało również swoją aplikację do potrzeb osób z całkowitą lub częściową utratą wzroku, a także konsultuje się z partnerami społecznymi, aby nowe usługi były od początku projektowane z myślą o różnych potrzebach klientów.

Pracujemy nad tym, aby nasze usługi były dostępne dla osób w wieku 65+, ponieważ ta grupa wiekowa nadal napotyka trudności w korzystaniu z narzędzi internetowych i często wymaga osobistej pomocy. Aby umożliwić im bezpieczne zakupy z domu, stworzyliśmy szereg dedykowanych rozwiązań, m.in Infolinię Allegro dla Seniorów oraz cykl szkoleń online dla seniorów, organizowanych we współpracy z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej.
W maju 2021 roku wyżej wymienione inicjatywy zostały zakończone i połączone w dedykowaną kampanię toproste.allegro.pl.

Silver Generation

Allegro przeprowadziło również badanie „Silver Tsunami – seniorzy jako użytkownicy internetu”, aby lepiej zrozumieć potrzeby i wyzwania stojące przed osobami w wieku 50+. Przedstawiciele Allegro wzięli udział w dwóch konferencjach zorganizowanych przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej na temat tzw. srebrnej gospodarki: „Seniorzy w świecie cyfrowej rewolucji” oraz „ABC technologii, czyli jak sprytnie być online”.

Dodatkowo, w marcu 2021 roku Allegro uruchomiło cykl szkoleń online dla osób w wieku 50+ organizowanych we współpracy z partnerem zewnętrznym, wspomnianym już polskim Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej. Instytut uznawany jest za organizację ekspercką, której misją jest dzielenie się wiedzą i przygotowywanie rozwiązań mających na celu dostosowanie naszej gospodarki i społeczeństwa do potrzeb osób starszych. Instytut od lat analizuje różne aspekty życia Silver Generation, w tym jego preferencje zakupowe. Łącząc siły z Instytutem chcemy pomóc osobom w wieku 50+ korzystać z możliwości, jakie daje Internet i skutecznie usuwać bariery cyfrowe. Przykładowo, podczas naszych szkoleń online eksperci Allegro tłumaczą, jak rozpocząć przygodę z zakupami na platformie zakupowej, na co zwracać uwagę przy dokonywaniu wyborów i jak bezpiecznie sfinalizować zakup.

Infolinia Allegro dla Seniorów

W 2021 roku Allegro.pl kontynuowało prowadzenie dodatkowego kanału kontaktu „Infolinia Allegro dla Seniorów”, uruchomionego w 2020 roku. Infolinia jest wygodnym uzupełnieniem istniejących już kanałów kontaktu 24/7 zarówno dla kupujących, jak i sprzedających, do których należą: formularz kontaktowy online, popularne komunikatory i czaty, usługa oddzwaniania oraz niedawno uruchomiona funkcja społecznościowa Allegro Gadane. Infolinia jest dostępna codziennie w godzinach od 8:00 do 20:00. Za jej pośrednictwem seniorzy mogą uzyskać porady dotyczące zakupów w Internecie, a także pomoc konsultantów na każdym etapie procesu zakupowego – od założenia konta po pomoc w wyborze najdogodniejszej opcji płatności i dostawy, w tym darmowej dostawy z Allegro Smart!

Allegro, czyli zawsze bezpieczne zakupy

W naszej Strategii CSR i Zrównoważonego Rozwoju na lata 2020-2023 postawiliśmy sobie za cel zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu naszym klientom, ochronę ich prywatności i praw konsumenckich. Bezpieczeństwo i wygoda klientów oraz sprzedających mają dla Allegro kluczowe znaczenie.

  • Program Ochrony Kupujących
  • Program Współpraca w Ochronie Praw
  • Zapobieganie sprzedaży podrobionych przedmiotów na platformie
  • Zgłaszanie naruszeń praw i szybkie reagowanie
  • Współpraca z agencjami rządowymi w celu wycofania produktów, które nie spełniają określonych norm lub nie są dopuszczone na rynek:
    • Podpisanie Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrabianych towarów w Internecie (Memorandum of Understanding on the sale of counterfeit goods on the internet) wspieranego przez Komisję Europejską
    • Współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) oraz z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów, m.in. w formie wspólnych konsultacji, opinii i analiz
    • Przystąpienie do Koalicji Antysmogowej wraz z Polskim Alarmem Smogowym i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • Zasady dotyczące towarów zakazanych i dopuszczonych warunkowo
  • Program Bezpieczne z@kupy w sieci
  • Jakość mojej sprzedaży – transparentne oceny kupujących

Allegro ułatwia dokonywanie transakcji internetowych między kupującymi i sprzedającymi oraz tworzy bezpieczne środowisko, zapewniając m.in, wsparcie w zakresie obsługi klienta oraz wewnętrzny Program Ochrony Kupujących. Bezpieczeństwo produktów jest również jednym z priorytetowych obszarów, w którym wdrożyliśmy standardy i procedury znacznie bardziej zaawansowane niż te, które są wymagane przez istniejące zobowiązania prawne.

Już w 2004 roku Allegro uruchomiło Program Współpracy w Ochronie Praw mający na celu wyeliminowanie produktów podrabianych. Od 2011 roku Allegro jest również sygnatariuszem Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrabianych towarów w Internecie (Memorandum of Understanding on the sale of counterfeit goods on the internet), a w 2020 roku dołączyliśmy do inicjatywy Product Safety Pledge. Ponadto, ponieważ działamy głównie na rynku polskim, współpracujemy bezpośrednio z właściwymi organami w Polsce, głównie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Realizowaliśmy również kampanie ad hoc w odpowiedzi na konkretne problemy, jak np. w ramach koalicji antysmogowej, której celem była walka ze sprzedażą nielegalnych pieców w internecie.

Dzięki gwarancji bezproblemowych zakupów na każdym etapie transakcji aż 91% naszych klientów ocenia zakupy na platformie Allegro jako bezpieczne. Mogą oni skorzystać z rekomendacji oraz komentarzy pozostawionych przez innych klientów. Aby jeszcze lepiej chronić swoich klientów, Allegro wprowadziło Program Ochrony Kupujących, dzięki któremu mają oni gwarancję odzyskania swoich pieniędzy w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z zakupem.

Ochroną objęte są wszystkie oferty w serwisach Allegro i Allegro Lokalnie, w których płatność została dokonana przelewem lub za pośrednictwem platformy. Klienci, którzy doświadczyli problemów z transakcją na Allegro (np. nie otrzymali zakupionych towarów lub nie uzyskali zwrotu pieniędzy po odstąpieniu od umowy, otrzymali produkt niezgodny z opisem lub uszkodzony) mają prawo do zwrotu nawet do 10 tys. PLN. Procedura zgłaszania została uproszczona do niezbędnego minimum (np. konsumenci nie muszą już wpisywać numeru swojego rachunku bankowego w formularzu POK). Wystarczy wypełnić formularz online, a staje się to jeszcze prostsze, jeśli problem został zgłoszony w dyskusji rozpoczętej na platformie.

W 2021 roku w badaniu NPS (Net Promoter Score) przeprowadzonym wśród klientów korzystających z POK, Allegro uzyskało wynik +80,02 (a najwyższy możliwy wynik to 100). POK jest głównym czynnikiem wpływającym na wskaźnik wygody procesów pozakupowych (C-Index dla POK wynosi ponad 9, najwyższa możliwa ocena to 10). Oznacza to, że większość klientów poleca Allegro jako bezpieczne miejsce do robienia zakupów, a program POK jest przez nich dobrze postrzegany.

Program Ochrony Kupujących w Allegro

2021

2020

2019

% klientów, którzy uważają, że zakupy na Allegro są bezpieczniejsze lub równie bezpieczne, co na innych platformach

91,39%

93,03%

92,0%

Wskaźnik NPS wśród klientów Allegro korzystających z POK

+80,02

+71,32

+66,73

Średnia liczba transakcji na Allegro.pl przypadająca na jeden zwrot w ramach POK

4 883

7 440

12030

Średni czas oczekiwania na otrzymanie zwrotu

5 dni

5 dni

5 dni

Średni czas oczekiwania na otrzymanie zwrotu – użytkownicy usługi SMART

12 godz.

12 godz.

12 godz.

Program Współpraca w Ochronie Praw powstał po to, aby eliminować z Allegro oferty sprzedaży przedmiotów i usług niezgodnych z prawem.

Rozpatrujemy zgłoszenia dotyczące naruszeń:

  • prawa własności przemysłowej (na przykład sprzedaż towarów nieoryginalnych)
  • prawa autorskiego (na przykład wykorzystanie w opisie oferty zdjęć bez zgody właściciela autorskich praw majątkowych).

Chronimy:

  • prawa właścicieli marek
  • sprzedających przed prawnymi konsekwencjami, często nieświadomie dokonywanych naruszeń
  • kupujących przed zakupem towarów naruszających prawo

Chcemy również zwiększać świadomość w kwestiach związanych z własnością intelektualną, ochroną praw i ich naruszeniami.

Aby zapewnić bezpieczeństwo kupującym, Allegro współpracuje z właścicielami praw wyłącznych w ramach Programu Współpraca w Ochronie Praw, który zrzesza obecnie ponad 1700 marek. Współpracujemy również z wiodącymi markami, egzekwując postanowienia Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrabianych towarów w Internecie.

Allegro było jedną z pierwszych europejskich firm, które przystąpiły do programu Product Safety Pledge. Jest to inicjatywa Komisji Europejskiej i największych platform e-commerce mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom i edukację klientów. Program Product Safety Pledge wspiera krajowe i europejskie organy nadzoru rynku w eliminowaniu z rynku produktów niebezpiecznych.

Włączenie się Allegro do tej inicjatywy jest ważnym aspektem naszej obecności w Brukseli jako jednej z największych europejskich firm technologicznych i wzmacnia wiarygodność w relacjach z instytucjami unijnymi, które chcą wykorzystać nasze ponad 22-letnie doświadczenie i wiedzę na temat ochrony konsumentów w Internecie.

Jako sygnatariusz zobowiązania Product Safety Pledge, uruchomiliśmy dedykowaną stronę internetową  (https://allegro.pl/zobacz/safety-pledge), aby informować naszych klientów o zobowiązaniach Allegro w ramach tego mechanizmu. Zamieściliśmy również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, takie jak: Dlaczego moja oferta została usunięta? Gdzie mogę znaleźć informacje na temat niebezpiecznych produktów? Czym jest Safety Gate? Kto decyduje o tym, czy mój produkt jest niebezpieczny? Zamieściliśmy również linki do bazy danych Safety Gate i właściwych organów krajowych.

Allegro codziennie weryfikuje nowe oferty pod kątem listy niebezpiecznych produktów w Safety Gate oraz monitoruje alerty polskich władz.

Współpraca z władzami publicznymi i innymi zainteresowanymi stronami

W celu ułatwienia współpracy z krajowymi organami odpowiedzialnymi za nadzór rynku, Allegro utworzyło jeden punkt kontaktowy dla zainteresowanych stron. Zorganizowaliśmy również kilka spotkań, na których prezentowaliśmy nasze wewnętrzne polityki i procedury.

Kontynuowaliśmy współpracę z władzami publicznymi, prowadząc konsultacje w ramach dedykowanej drogi kontaktu. Warto również podkreślić nasz bezpośredni udział podczas takich wydarzeń jak: Webinarium zorganizowane przez Rzeczników Konsumentów (oraz pracowników inspekcji handlowych i pracowników UOKiK) w dniu 14 maja 2021 r. czy Międzynarodowa Konsumencka Konferencja Naukowa, która odbyła się 8 października 2021 r. Podczas wystąpień przedstawiciele naszej firmy przedstawili pro-kliencką metodę rozwiązywania problemów potransakcyjnych klientów Allegro oraz zachęcali do korzystania z dedykowanej ścieżki kontaktu z Allegro.

GRI
  • 103-1
  • 103-2
  • 103-3
  • 417-3

Otwarcie i uczciwie, czyli odpowiedzialna reklama i marketing

Zapewniając bezpieczeństwo kupujący, dbamy  o to, aby nasze komunikaty marketingowe były zawsze jasne, jednoznaczne i rzetelne. Tego samego wymagamy również od firm, które reklamują swoje towary na naszej platformie. 

Każdy musi przestrzegać Regulaminu sprzedaży i emisji reklam na Allegro.pl, a nasz Serwis Ogłoszeń reguluje Regulamin Serwisu Ogłoszeń.

Sprzedaż i emisję reklam regulują:

  • Regulamin sprzedaży i emisji reklam w ramach serwisu Allegro.pl
  • Regulamin reklam

Spółka dba o to, aby przekaz był jasny i jednoznaczny we wszystkich kanałach komunikacji z klientem, w tym w materiałach marketingowych, a jej model biznesowy został zbudowany z myślą o działaniu w najlepszym interesie klienta.

[GRI 417-3]

W 2021 roku nie odnotowaliśmy w Grupie ani jednego przypadku niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami regulującymi kwestie komunikacji marketingowej.

Wyniki wyszukiwania