Dbamy o najlepsze doświadczenie zakupowe w Allegro. Tworzymy platformę, która gwarantuje proste i wygodne zakupy. Ogromna większość transakcji przebiega pomyślnie, a w nielicznych przypadkach, kiedy pojawia się problem, umożliwiamy klientom łatwy kontakt ze sprzedawcą i pomoc z wykorzystaniem innowacyjnego systemu mediacji. W sytuacji gdy nie udaje się dojść do porozumienia można poprosić o wsparcie pracowników Allegro. Oferujemy szybki i łatwy dostęp do pomocy przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – zarówno dla sprzedawców jak i kupujących.
W 2020 roku uruchomiliśmy społeczność Allegro Gadane – nową platformę, na której kupujący i sprzedający otrzymują dostęp do informacji i opinii innych użytkowników. W drugim roku działalności Allegro Gadane zanotowało ponad 3,3 mln odsłon, a dzięki treściom zamieszczonym przez społeczność udało się rozwiązać aż 536 tys. problemów. Grywalizacja (np. wprowadzenie rang, rankingów itp.) i pozytywne interakcje kilkuset zaangażowanych użytkowników, pozwoliło na stworzenie zaangażowanej grupy, która poświęca swój czas, by udzielić odpowiedzi na pytania i pomagać innym.
Dyskusje |
2021 |
2020 |
2019 |
Liczba otwartych dyskusji |
4,8 mln |
3,9 mln |
1,4 mln |
% dyskusji rozwiązanych pomyślnie |
98% |
97% |
96% |
Użytkownik będący konsumentem może wszcząć pozasądowe postępowanie w sprawie rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w Poznaniu. Informacje o sposobie wszczęcia takiego postępowania oraz o procedurach rozstrzygania sporów można znaleźć na stronie http://www.uokik.gov.pl w zakładce “Rozstrzyganie sporów konsumenckich”). Konsumenci mogą również skorzystać z unijnej platformy ODR dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Szczegółowe informacje o tym, jak złożyć reklamację, można znaleźć tutaj.4
4 https://allegro.pl/pomoc/faq/system-rozstrzygania-sporow-konsumenckich-odr-AVXxBkejdFe
Naszym priorytetem jest zapewnienie, że nasza platforma działa sprawnie i oferuje różnorodnym konsumentom szybkie i bezpieczne zakupy, gwarantując bezpieczeństwo naszym pracownikom, klientom i partnerom biznesowym.
W listopadzie 2021 roku Allegro wprowadziło kolejną innowację, dzięki której zakupy w sieci stały się jeszcze bardziej dostępne. Nowy kanał kontaktu umożliwia niesłyszącym użytkownikom prowadzenie wideoczatu z asystą online tłumacza polskiego języka migowego. Oprócz wsparcia w zakupach, platforma wprowadziła również dedykowane kanały kontaktu dla osób niedowidzących lub niedosłyszących odbierających przesyłki z automatów paczkowych One Box by Allegro.
W naszej Strategii CSR i Zrównoważonego Rozwoju na lata 2020-2023 postawiliśmy sobie za cel zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu naszym klientom, ochronę ich prywatności i praw konsumenckich. Bezpieczeństwo i wygoda klientów oraz sprzedających mają dla Allegro kluczowe znaczenie.
Allegro ułatwia dokonywanie transakcji internetowych między kupującymi i sprzedającymi oraz tworzy bezpieczne środowisko, zapewniając m.in, wsparcie w zakresie obsługi klienta oraz wewnętrzny Program Ochrony Kupujących. Bezpieczeństwo produktów jest również jednym z priorytetowych obszarów, w którym wdrożyliśmy standardy i procedury znacznie bardziej zaawansowane niż te, które są wymagane przez istniejące zobowiązania prawne.
Już w 2004 roku Allegro uruchomiło Program Współpracy w Ochronie Praw mający na celu wyeliminowanie produktów podrabianych. Od 2011 roku Allegro jest również sygnatariuszem Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrabianych towarów w Internecie (Memorandum of Understanding on the sale of counterfeit goods on the internet), a w 2020 roku dołączyliśmy do inicjatywy Product Safety Pledge. Ponadto, ponieważ działamy głównie na rynku polskim, współpracujemy bezpośrednio z właściwymi organami w Polsce, głównie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Realizowaliśmy również kampanie ad hoc w odpowiedzi na konkretne problemy, jak np. w ramach koalicji antysmogowej, której celem była walka ze sprzedażą nielegalnych pieców w internecie.
Dzięki gwarancji bezproblemowych zakupów na każdym etapie transakcji aż 91% naszych klientów ocenia zakupy na platformie Allegro jako bezpieczne. Mogą oni skorzystać z rekomendacji oraz komentarzy pozostawionych przez innych klientów. Aby jeszcze lepiej chronić swoich klientów, Allegro wprowadziło Program Ochrony Kupujących, dzięki któremu mają oni gwarancję odzyskania swoich pieniędzy w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z zakupem.
Ochroną objęte są wszystkie oferty w serwisach Allegro i Allegro Lokalnie, w których płatność została dokonana przelewem lub za pośrednictwem platformy. Klienci, którzy doświadczyli problemów z transakcją na Allegro (np. nie otrzymali zakupionych towarów lub nie uzyskali zwrotu pieniędzy po odstąpieniu od umowy, otrzymali produkt niezgodny z opisem lub uszkodzony) mają prawo do zwrotu nawet do 10 tys. PLN. Procedura zgłaszania została uproszczona do niezbędnego minimum (np. konsumenci nie muszą już wpisywać numeru swojego rachunku bankowego w formularzu POK). Wystarczy wypełnić formularz online, a staje się to jeszcze prostsze, jeśli problem został zgłoszony w dyskusji rozpoczętej na platformie.
W 2021 roku w badaniu NPS (Net Promoter Score) przeprowadzonym wśród klientów korzystających z POK, Allegro uzyskało wynik +80,02 (a najwyższy możliwy wynik to 100). POK jest głównym czynnikiem wpływającym na wskaźnik wygody procesów pozakupowych (C-Index dla POK wynosi ponad 9, najwyższa możliwa ocena to 10). Oznacza to, że większość klientów poleca Allegro jako bezpieczne miejsce do robienia zakupów, a program POK jest przez nich dobrze postrzegany.
Program Ochrony Kupujących w Allegro |
2021 |
2020 |
2019 |
% klientów, którzy uważają, że zakupy na Allegro są bezpieczniejsze lub równie bezpieczne, co na innych platformach |
91,39% |
93,03% |
92,0% |
Wskaźnik NPS wśród klientów Allegro korzystających z POK |
+80,02 |
+71,32 |
+66,73 |
Średnia liczba transakcji na Allegro.pl przypadająca na jeden zwrot w ramach POK |
4 883 |
7 440 |
12030 |
Średni czas oczekiwania na otrzymanie zwrotu |
5 dni |
5 dni |
5 dni |
Średni czas oczekiwania na otrzymanie zwrotu – użytkownicy usługi SMART |
12 godz. |
12 godz. |
12 godz. |
Program Współpraca w Ochronie Praw powstał po to, aby eliminować z Allegro oferty sprzedaży przedmiotów i usług niezgodnych z prawem.
Rozpatrujemy zgłoszenia dotyczące naruszeń:
Chronimy:
Chcemy również zwiększać świadomość w kwestiach związanych z własnością intelektualną, ochroną praw i ich naruszeniami.
Aby zapewnić bezpieczeństwo kupującym, Allegro współpracuje z właścicielami praw wyłącznych w ramach Programu Współpraca w Ochronie Praw, który zrzesza obecnie ponad 1700 marek. Współpracujemy również z wiodącymi markami, egzekwując postanowienia Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrabianych towarów w Internecie.
Allegro było jedną z pierwszych europejskich firm, które przystąpiły do programu Product Safety Pledge. Jest to inicjatywa Komisji Europejskiej i największych platform e-commerce mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom i edukację klientów. Program Product Safety Pledge wspiera krajowe i europejskie organy nadzoru rynku w eliminowaniu z rynku produktów niebezpiecznych.
Włączenie się Allegro do tej inicjatywy jest ważnym aspektem naszej obecności w Brukseli jako jednej z największych europejskich firm technologicznych i wzmacnia wiarygodność w relacjach z instytucjami unijnymi, które chcą wykorzystać nasze ponad 22-letnie doświadczenie i wiedzę na temat ochrony konsumentów w Internecie.
Jako sygnatariusz zobowiązania Product Safety Pledge, uruchomiliśmy dedykowaną stronę internetową (https://allegro.pl/zobacz/safety-pledge), aby informować naszych klientów o zobowiązaniach Allegro w ramach tego mechanizmu. Zamieściliśmy również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, takie jak: Dlaczego moja oferta została usunięta? Gdzie mogę znaleźć informacje na temat niebezpiecznych produktów? Czym jest Safety Gate? Kto decyduje o tym, czy mój produkt jest niebezpieczny? Zamieściliśmy również linki do bazy danych Safety Gate i właściwych organów krajowych.
Allegro codziennie weryfikuje nowe oferty pod kątem listy niebezpiecznych produktów w Safety Gate oraz monitoruje alerty polskich władz.
Zapewniając bezpieczeństwo kupujący, dbamy o to, aby nasze komunikaty marketingowe były zawsze jasne, jednoznaczne i rzetelne. Tego samego wymagamy również od firm, które reklamują swoje towary na naszej platformie.
Każdy musi przestrzegać Regulaminu sprzedaży i emisji reklam na Allegro.pl, a nasz Serwis Ogłoszeń reguluje Regulamin Serwisu Ogłoszeń.
Sprzedaż i emisję reklam regulują:
Spółka dba o to, aby przekaz był jasny i jednoznaczny we wszystkich kanałach komunikacji z klientem, w tym w materiałach marketingowych, a jej model biznesowy został zbudowany z myślą o działaniu w najlepszym interesie klienta.
[GRI 417-3]
W 2021 roku nie odnotowaliśmy w Grupie ani jednego przypadku niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami regulującymi kwestie komunikacji marketingowej.