Raport ESG za rok 2021 to nasz piąty raport, w którym prezentujemy nasze podejście i praktyki związane ze zrównoważonym rozwojem Allegro. Poprzedni dokument (Raport ESG za 2020 rok) został opublikowany w 2021 roku i obejmował rok 2020. Raport został przygotowany przez dedykowany zespół projektowy. Za akceptację treści raportu odpowiada CEO. Audyt raportu zaś akceptuje Komitet Audytu.
Nasz raport ESG za 2021 powstał zgodnie z międzynarodowym standardem raportowania Global Reporting Initiative, w opcji zgodności Core. Dodatkowo w Raporcie znajdują się wskaźniki TCFD (ang. Task Force on Climate-related Financial Disclosures), a także SFDR (ang. Sustainable Finance Disclosures Regulation) oraz wskaźniki własne. W raporcie znaleźć można również odniesienia do Wytycznych do raportowania ESG Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR, ang. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD). W Raporcie wskazano również przykłady przestrzegania i realizacji 10 Zasad Global Compact, a także nawiązanie do Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). W raporcie zostały ujęte wszystkie podmioty ujęte w skonsolidowanym raporcie rocznym Allegro.eu tj. Allegro.pl, Ceneo.pl, eBilet.pl, Allegro Pay i Allegro Finance. Raporty przygotowywane są w cyklu rocznym. Informacje zawarte w niniejszym raporcie dotyczą okresu od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. i opisują stan na koniec roku (w odosobnionych przypadkach, zaznaczonych w treści raportu, dotyczą innego okresu). Zebrane przez nas dane pochodzą ze wszystkich biur, w których prowadziliśmy w 2021 roku działalność, tj.: Poznania, Krakowa, Wrocławia, Warszawy i Torunia oraz magazynów w Adamowie i Błoniu.
W Raporcie ESG za 2021 rok zostały wprowadzone następujące zmiany w odniesieniu do Raportu za 2020 rok:
Poza tym w raporcie nie miały miejsca znaczące zmiany w stosunku do poprzedniego raportu dotyczące zakresu, zasięgu lub metod pomiaru zastosowanych w raporcie
W procesie przygotowywania raportu za rok 2021 korzystaliśmy z ustaleń zespołu projektowego odpowiedzialnego za przygotowanie raportu w 2020 roku. Podczas dwóch zorganizowanych wtedy warsztatów wewnątrz organizacji udział wzięło ponad 30 osób. Uczestnicy wskazali:
Na podstawie wyników prac warsztatowych oraz dodatkowych konsultacji w ramach zespołu projektowego powstała matryca interesariuszy Allegro
Naszych interesariuszy poprosiliśmy o wypełnienie ankiety. Zapytaliśmy o ocenę wpływu Allegro na wybrane zagadnienia oraz o ocenę istotności danych tematów dla naszej firmy. Ankietę wypełniły 92 osoby. Na podstawie odpowiedzi interesariuszy powstała matryca istotności. Z matrycy tej korzystano przy przygotowywaniu raportu za rok 2021 oraz 2020.
W raporcie znajdują się nawiązania do Strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2023 – poszczególne istotne tematy opisujemy we wszystkich częściach raportu.
Strategia CSR Sustainability Grupy Allegro powstała w 2020 roku w szerokim dialogu i zaangażowaniu najwyższego kierownictwa, jak również menedżerów odpowiedzialnych za poszczególne obszary. W czasie prac nad strategią odbyły się szerokie konsultacje, obejmujące m.in. spotkania z przedstawicielami różnych obszarów biznesowych. Nasza strategia jest cyklicznie monitorowana, a efekty jej realizacji przedstawiane Radzie Dyrektorów. Wyniki realizacji zaś prezentowane są w rocznych raportach zawierających informacje dot. zrównoważonego rozwoju. Strategia została omówiona i przyjęta przez Radę Dyrektorów Allegro.eu podczas spotkania, w którym wzięły udział przedstawicielki zespołu CSR & Sustainability.
Allegro tworząc strategię postawiło sobie za cele uporządkowanie wewnętrznych działań i wskazanie kierunków oraz celów na najbliższy czas oraz włączenie się w plan realizacji transformacji środowiskowej ogłoszony w ramach Europejskiego Zielonego Ładu oraz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Nasza strategia wspiera również klientów w odpowiedzialnych wyborach i sprzedawców w tematach związanych ze zrównoważonym rozwojem. W dokumencie zobowiązujemy się również do edukacji obecnych i przyszłych przedsiębiorców i wsparcia dla MŚP oraz wprowadzenia agendy klimatycznej w łańcuchu dostaw i dostawach produktów.
W procesie tworzenia strategii zrównoważonego rozwoju firmy zostały uwzględnione istotne kwestie dla interesariuszy Allegro, które łączą problemy zidentyfikowane dla sektora handlu detalicznego, jak również branży technologicznej.
Opierając się na analizach, powstała matryca istotności, uwzględniająca, zarówno istotne wyzwania dla Allegro, jak i szanse i zagrożenia wynikające z trendów i zmian gospodarczych, środowiskowych i społecznych, które mają wpływ na pozycję konkurencyjną firmy, a także wymiary ekonomiczne, środowiskowe i społeczne, które są ważne dla interesariuszy, w tym inwestorów.
WYMIAR |
HANDEL (RETAIL) |
IT SOFTWARE (IT) |
Ekonomiczny |
Supply Chain Management (Zarządzanie łańcuchem dostaw) |
Customer Relationship Management (Zarządzanie relacjami z klientami) |
Brand Management (Zarządzanie marką) |
Innovation Management (Innowacje) |
|
Customer Relationship Management (Zarządzanie relacjami z klientami) |
IT Security & System Availability (Bezpieczeństwo IT i dostępność systemu) |
|
Środowiskowy |
Operational Eco-Efficiency (Ekoefektywność) |
|
Environmental Policy & Management Systems (Polityka środowiskowa i systemy zarządzania) |
||
Packaging (Opakowania) |
Climate Strategy (Strategia Klimatyczna) |
|
Społeczny |
Talent Attraction & Retention (Przyciąganie i utrzymanie talentów) |
|
Human Capital Development (Rozwój kapitału ludzkiego) |
||
Human Rights (Prawa Człowieka) |
|
Na podstawie istotnych tematów zidentyfikowanych przez interesariuszy oraz tematów zidentyfikowanych jako istotne w ramach procesu opracowywania strategii zrównoważonego rozwoju Allegro na lata 2020-2023 została zdefiniowana lista istotnych tematów, które powinny zostać uwzględnione w raporcie:
Temat |
Aspekt GRI |
Miejsce w raporcie |
Działalność społeczna i charytatywna |
Nie dotyczy |
|
Bezpieczeństwo danych klientów |
GRI 418: Prywatność klientów |
|
Cyfryzacja/ automatyzacja |
Nie dotyczy |
|
Rozwój Małych i Średnich przedsiębiorstw |
Nie dotyczy |
|
Prawa pracownika |
GRI 405: Różnorodność i równe traktowanie |
|
Przestrzeganie praw człowieka |
GRI 405: Różnorodność i równe traktowanie |
|
Edukacja i rozwój pracowników |
GRI 401: Zatrudnienie |
|
Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników |
GRI 403: Zdrowie i bezpieczeństwo |