Raport ESG
2021

GRI
  • 102-32
  • 102-42
  • 102-43
  • 102-45
  • 102-49
  • 102-50
  • 102-51
  • 102-52
  • 102-54

Raport ESG za rok 2021 to nasz piąty raport, w którym prezentujemy nasze podejście i praktyki związane ze zrównoważonym rozwojem Allegro. Poprzedni dokument (Raport ESG za 2020 rok) został opublikowany w 2021 roku i obejmował rok 2020. Raport został przygotowany przez dedykowany zespół projektowy. Za akceptację treści raportu odpowiada CEO. Audyt raportu zaś akceptuje Komitet Audytu.

Nasz raport ESG za 2021 powstał zgodnie z międzynarodowym standardem raportowania Global Reporting Initiative, w opcji zgodności Core. Dodatkowo w Raporcie znajdują się wskaźniki TCFD (ang. Task Force on Climate-related Financial Disclosures), a także SFDR (ang. Sustainable Finance Disclosures Regulation) oraz wskaźniki własne. W raporcie znaleźć można również odniesienia do Wytycznych do raportowania ESG Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR, ang. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD). W Raporcie wskazano również przykłady przestrzegania i realizacji 10 Zasad Global Compact, a także nawiązanie do Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). W raporcie zostały ujęte wszystkie podmioty ujęte w skonsolidowanym raporcie rocznym Allegro.eu tj. Allegro.pl, Ceneo.pl, eBilet.pl, Allegro Pay i Allegro Finance. Raporty przygotowywane są w cyklu rocznym. Informacje zawarte w niniejszym raporcie dotyczą okresu od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. i opisują stan na koniec roku (w odosobnionych przypadkach, zaznaczonych w treści raportu, dotyczą innego okresu). Zebrane przez nas dane pochodzą ze wszystkich biur, w których prowadziliśmy w 2021 roku działalność, tj.: Poznania, Krakowa, Wrocławia, Warszawy i Torunia oraz magazynów w Adamowie i Błoniu.

GRI
  • 102-48
  • 102-49

W Raporcie ESG za 2021 rok zostały wprowadzone następujące zmiany w odniesieniu do Raportu za 2020 rok:

  1. W rozdziale Pracownicy: liczba pracowników ogółem w 2020 r. została retrospektywnie skorygowana o 130 pracowników tymczasowych w magazynie w Błoniu (uprzednio wyłączonych z liczby pracowników wynoszącej 3 159 zgłoszonej w 2020 r.). 
  2. W rozdziale Wpływ środowiskowy: W celu zachowania pełnej zgodności z wymogami organizacji Science-Based Target Initiative (Allegro dołączyła do tej organizacji w roku 2021), Allegro uzupełniło (rozszerzyła) obliczenia emisji GHG o następujące kategorie Zakresu 3 Zakupy towarów i usług (kat. 1), Dobra inwestycyjne (kat. 2), Transport i dystrybucja (kat. 9) oraz dojazdy do pracy (kat. 7) stosując metodę Screening – dostosowano również emisję za rok 2020.
          

Poza tym w raporcie nie miały miejsca znaczące zmiany w stosunku do poprzedniego raportu dotyczące zakresu, zasięgu lub metod pomiaru zastosowanych w raporcie

GRI
  • 102-46

W procesie przygotowywania raportu za rok 2021 korzystaliśmy z ustaleń zespołu projektowego odpowiedzialnego za przygotowanie raportu w 2020 roku. Podczas dwóch zorganizowanych wtedy warsztatów wewnątrz organizacji udział wzięło ponad 30 osób. Uczestnicy wskazali:

  • kluczowych interesariuszy Allegro
  • kluczowe tematy dla Allegro. Kluczowe tematy zostały zdefiniowane w odniesieniu do dwóch wymiarów:
    • wpływ – jaki wpływ ma działalność Allegro na dane zagadnienie
    • istotność – na ile dany temat jest istotny dla działalności Allegro
GRI
  • 102-40
  • 102-42
  • 102-47

Na podstawie wyników prac warsztatowych oraz dodatkowych konsultacji w ramach zespołu projektowego powstała matryca interesariuszy Allegro 

Naszych interesariuszy poprosiliśmy o wypełnienie ankiety. Zapytaliśmy o ocenę wpływu Allegro na wybrane zagadnienia oraz o ocenę istotności danych tematów dla naszej firmy. Ankietę wypełniły 92 osoby. Na podstawie odpowiedzi interesariuszy powstała matryca istotności. Z matrycy tej korzystano przy przygotowywaniu raportu za rok 2021 oraz 2020.

Matryca interesariuszy Allegro

Matryca istotności tematów

W raporcie znajdują się nawiązania do Strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2023  – poszczególne istotne tematy opisujemy we wszystkich częściach raportu. 

Jak powstawała strategia CSR i zrównoważonego rozwoju Grupy Allegro

Strategia CSR Sustainability Grupy Allegro powstała w 2020 roku w szerokim dialogu i zaangażowaniu najwyższego kierownictwa, jak również menedżerów odpowiedzialnych za poszczególne obszary. W czasie prac nad strategią odbyły się szerokie konsultacje, obejmujące m.in. spotkania z przedstawicielami różnych obszarów biznesowych. Nasza strategia jest cyklicznie monitorowana, a efekty jej realizacji przedstawiane Radzie Dyrektorów. Wyniki realizacji zaś prezentowane są w rocznych raportach zawierających informacje dot. zrównoważonego rozwoju. Strategia została omówiona i przyjęta przez Radę Dyrektorów Allegro.eu podczas spotkania, w którym wzięły udział przedstawicielki zespołu CSR & Sustainability.

Allegro tworząc strategię postawiło sobie za cele uporządkowanie wewnętrznych działań i wskazanie kierunków oraz celów na najbliższy czas oraz włączenie się w plan realizacji transformacji środowiskowej ogłoszony w ramach Europejskiego Zielonego Ładu oraz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Nasza strategia wspiera również klientów w odpowiedzialnych wyborach i sprzedawców w tematach związanych ze zrównoważonym rozwojem. W dokumencie zobowiązujemy się również do edukacji obecnych i przyszłych przedsiębiorców i wsparcia dla MŚP oraz wprowadzenia agendy klimatycznej w łańcuchu dostaw i dostawach produktów.

Istotność

W procesie tworzenia strategii zrównoważonego rozwoju firmy zostały uwzględnione istotne kwestie dla interesariuszy Allegro, które łączą problemy zidentyfikowane dla sektora handlu detalicznego, jak również branży technologicznej.

Opierając się na analizach, powstała matryca istotności, uwzględniająca, zarówno istotne wyzwania dla Allegro, jak i szanse i zagrożenia wynikające z trendów i zmian gospodarczych, środowiskowych i społecznych, które mają wpływ na pozycję konkurencyjną firmy, a także wymiary ekonomiczne, środowiskowe i społeczne, które są ważne dla interesariuszy, w tym inwestorów.

WYMIAR
(DIMENSION)

HANDEL (RETAIL)

IT SOFTWARE (IT)

Ekonomiczny
Economic

Supply Chain Management (Zarządzanie łańcuchem dostaw)

Customer Relationship Management (Zarządzanie relacjami z klientami)

Brand Management (Zarządzanie marką)

Innovation Management (Innowacje)

Customer Relationship Management (Zarządzanie relacjami z klientami)

IT Security & System Availability (Bezpieczeństwo IT i dostępność systemu)

Środowiskowy
Environmental

Operational Eco-Efficiency (Ekoefektywność)

Environmental Policy & Management Systems (Polityka środowiskowa i systemy zarządzania)

Packaging (Opakowania)

Climate Strategy (Strategia Klimatyczna)

Społeczny
Social

Talent Attraction & Retention (Przyciąganie i utrzymanie talentów)

Human Capital Development (Rozwój kapitału ludzkiego)

Human Rights (Prawa Człowieka)

 

GRI
  • 102-47

Na podstawie istotnych tematów zidentyfikowanych przez interesariuszy oraz tematów zidentyfikowanych jako istotne w ramach procesu opracowywania strategii zrównoważonego rozwoju Allegro na lata 2020-2023 została zdefiniowana lista istotnych tematów, które powinny zostać uwzględnione w raporcie:

Temat

Aspekt GRI

Miejsce w raporcie

Działalność społeczna i charytatywna

Nie dotyczy

Działalność społeczna i charytatywna

Bezpieczeństwo danych klientów

GRI 418: Prywatność klientów

Bezpieczeństwo danych 

Cyfryzacja/ automatyzacja

Nie dotyczy

Klienci w centrum uwagi

Rozwój Małych i Średnich przedsiębiorstw

Nie dotyczy

Platforma rozwoju dla sprzedających

Prawa pracownika

GRI 405: Różnorodność i równe traktowanie
GRI 406: Przeciwdziałanie dyskryminacji

Pracownicy

Przestrzeganie praw człowieka

GRI 405: Różnorodność i równe traktowanie
GRI 406: Przeciwdziałanie dyskryminacji

Prawa człowieka

Edukacja i rozwój pracowników

GRI 401: Zatrudnienie
GRI 404: Szkolenia i edukacja pracowników

Pracownicy

Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników

GRI 403: Zdrowie i bezpieczeństwo

Pracownicy

Wyniki wyszukiwania