Raport ESG
2021

Model biznesowy

Allegro.pl to najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych firm e-commerce w Europie

allegro_o nas (2) allegro_o nas (2)
GRI
  • 102-1
  • 102-2
  • 102-3
  • 102-4
  • 102-5
  • 102-6

Nasze produkty i usługi

Allegro.eu S.A.jest spółką holdingową (dalej: “Spółka”) i  wraz ze swoimi podmiotami zależnymi tworzy Grupę Allegro.eu (zwaną dalej, wraz ze wszystkim swoimi jednostkami zależnymi, „Grupą” lub “Allegro” lub “Allegro.eu”).

 

GRI
  • 102-10

Grupa jest operatorem największej internetowej platformy handlowej w Polsce, Allegro.pl, oraz wiodącej porównywarki cenowej w Polsce – Ceneo.pl. Spółki Allegro.pl i Ceneo.pl są głównymi spółkami operacyjnymi Grupy, utworzonymi zgodnie z prawem polskim. Grupa jest również operatorem eBilet.pl, wiodącego portalu sprzedaży biletów na imprezy w Polsce. Od 12 października 2020 r. akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.1

1 Na dzień 31 grudnia 2021 roku w skład Grupy wchodziły Allegro.eu S.A. z siedzibą w Luksemburgu, spółka finansowa Adinan Midco S.a.r.L. z siedzibą w Luksemburgu (obecnie: Allegro Treasury S.a.r.L.) oraz spółki prowadzące działalność operacyjną na terenie Polski – Allegro.pl sp. z o.o., Allegro Pay sp. z o.o., Allegro Finance sp. z o.o., Ceneo.pl sp. z o.o., eBilet Polska sp. z o.o., OpenNet.pl sp. z o.o., X-press Couriers sp. z o.o. oraz Skynet Customs Brokers sp. z o.o. Każda z polskich spółek operacyjnych oraz ich jednostek zależnych ma siedzibę w Polsce. 

[GRI 102-10]

8 października 2021 r. Allegro przejęło X-press Couriers Sp. z o.o. („XPC”, „X-press Couriers”), jednego ze swoich partnerów logistycznych, realizujących dostawy tego samego dnia. X-press Couriers to lokalna firma kurierska obsługująca obecnie głównie przesyłki z dostawą tego samego dnia w 9 największych aglomeracjach w Polsce oraz pomiędzy nimi. Allegro współpracuje z XPC od dwóch lat. Transakcja ma stanowić uzupełnienie oferty Allegro One Fulfillment oraz własnej infrastruktury automatów paczkowych One Box. Oczekuje się, że zwiększenie skali tych usługi i rozszerzanie ich na kolejne duże miasta wpłynie pozytywnie na doświadczenie klientów dzięki dalszemu skróceniu czasu dostawy. Transakcja obejmowała również przejęcie Skynet Customs Brokers Sp. z o.o. (“SCB”), agencji pośrednictwa celnego, będącej częścią X-press Couriers. Allegro zamierza wykorzystać kompetencje SCB w zakresie obsługi celnej, aby wzbogacić i ulepszyć ofertę Grupy dla Sprzedawców międzynarodowych, np. poprzez prowadzenie składu celnego i pośrednictwo celne dla sprzedawców spoza UE w ramach Allegro Fulfillment. 1 kwietnia 2022 roku spółka XPC została połączona ze spółką Allegro.pl, tym samym utraciła odrębny byt prawny. Spółka SCB stała się spółką bezpośrednio zależną od Allegro.pl.

Misja i wizja Allegro

Nasza wizja to uczynienie z Allegro wiodącej platformy w Europie Środkowo-Wschodniej i nie tylko. Chcemy oferować najlepsze doświadczenia zakupowe (wybór, cenę i wygodę) dla klientów, najlepsze i najwygodniejsze miejsce do rozwoju biznesu dla sprzedających oraz zapewnić najlepsze miejsce do pracy i rozwoju dla najlepszych specjalistów w międzynarodowym wymiarze.

Misja Allegro skupia się na zapewnieniu konsumentom jak najlepszych doświadczeń zakupowych i skutecznym wsparciu sprzedawców. Koncentrujemy się na zapewnieniu najszerszego wyboru produktów w najlepszych cenach i wygodzie zakupów.

Model biznesowy, czyli jak działamy

Allegro jest platformą pierwszego wyboru dla konsumentów z całej Unii Europejskiej, osiągającą wysoki wzrost przychodów, rentowność i przepływy pieniężne przy dużej skali działalności. Jesteśmy operatorem największej internetowej platformy handlowej w Polsce, Allegro.pl, oraz porównywarki cenowej w Polsce – Ceneo.pl (źródło: OC&C). 

Za pośrednictwem należącej do Grupy platformy e-commerce Allegro.pl sprzedawcy oferują towary w wielu kategoriach takich jak: motoryzacja, dom i ogród, książki, multimedia, kolekcje i sztuka, moda i obuwie, elektronika, produkty dla dzieci, zdrowie i uroda, sport i turystyka oraz supermarket. Sprzedawcy przede wszystkim oferują kupującym nowe produkty na rynku e-commerce Grupy w modelu biznesowym business-to-consumer („B2C”), natomiast transakcje między konsumentami („C2C”) oraz serwisy ogłoszeniowe stanowią stosunkowo niewielki, ale istotny element działalności operacyjnej, ponieważ przyczyniają się do zwiększenia zaangażowania użytkowników. 

Platforma e-commerce Grupy generuje przychody głównie poprzez pośrednictwo w transakcjach 3P pomiędzy kupującymi a sprzedawcami oraz pobieranie od sprzedawców prowizji i innych opłat z tym związanych. Grupa świadczy szereg usług wspierających sprzedawców w rozwoju ich sprzedaży za pośrednictwem platformy, m.in. oferuje narzędzia do monitorowania wyników sprzedaży i zarządzania konkurencyjnością oferty, integrację z wieloma dostawcami usług płatniczych, standaryzowane rozwiązania w zakresie dostaw we współpracy z krajowymi dostawcami, a także programy bezpłatnych dostaw, zachęty do sprzedaży mające na celu promowanie jak najlepszych wyników, wsparcie kampanii marketingowych oraz rozwiązania w zakresie finansowania sprzedawców. 

Ponadto Grupa uzyskuje przychody z tytułu usług reklamowych poprzez oferowanie markom i sprzedawcom różnych możliwości umieszczania reklam na platformie. Grupa prowadzi również, w ograniczonym zakresie, własną sprzedaż detaliczną. Ma ona charakter uzupełniający wobec pośrednictwa w sprzedaży i odpowiada za 0,9% wartości towarów brutto („GMV”) Grupy za 12 miesięcy zakończone 31 grudnia 2021 r. Celem tej działalności jest m.in. rozwiązanie problemu braków w ofercie dostępnej w modelu pośredniczenia w sprzedaży. 

Grupa utworzyła też własną, autorską spółkę zależną z sektora consumer finance – Allegro Pay – która specjalizuje się w udzielaniu pożyczek konsumenckich aktywnym kupującym, aby ułatwić im zakupy na platformie Allegro i zaangażowanie użytkowników. 

Ceneo.pl jest polską porównywarką cen dla różnych kategorii produktów. Jest to rozpoznawalna marka, która przyciągała w 2021 roku średnio 14 mln użytkowników miesięcznie (źródło: Similarweb). Według stanu na grudzień 2021 r. w serwisie Ceneo.pl zarejestrowanych było około 23 tys. sklepów detalicznych online, a konsumenci korzystający z usługi porównywania cen mieli dostęp do informacji dotyczących 33 mln ofert produktów. 

Prowadzimy również eBilet – serwis sprzedaży biletów na imprezy w Polsce, pośredniczący w sprzedaży biletów na wydarzenia rozrywkowe, kulturalne, rodzinne i sportowe. Po tym, jak trzy kwartały 2020 r. i pierwsza połowa 2021 r. zostały poważnie zakłócone przez związane z COVID-19 ograniczenia w organizacji imprez publicznych, eBilet zaczął odbudowywać sprzedaż w drugiej połowie 2021 r. i sprzedał łącznie 1,3 mln biletów w całym 2021 r. (wobec 0,7 mln biletów w 2020 r.), co oznacza wzrost o 80,7% r/r i powrót do 57,2% poziomu sprzed COVID-19, czyli 2,3 mln biletów sprzedanych w 2019 r. 

Grupa na koniec 2021 roku obejmowała również szereg innych podmiotów, w tym: Opennet.pl – dostawcę rozwiązań technologicznych dla logistyki, obejmujących automaty paczkowe, X-press Couriers – firmę kurierską oferującą dostawy tego samego dnia, SkyNet Customes Brokers – agencję pośrednictwa celnego (spółka stała się bezpośrednio zależna od Allegro.pl od 1 kwietnia 2022 roku).

Uzyskujemy również przychody z przetwarzania danych, hostingu i działalności powiązanej, pozostałej działalności związanej z technologiami informatycznymi i usługami komputerowymi, działalności związanej z zarządzaniem infrastrukturą komputerową, działalności związanej z oprogramowaniem oraz działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki.

Koło zamachowe, czyli jak to się kręci

Wyróżniająca się propozycja wartości oferowana przez Grupę czerpie z efektu koła zamachowego, którego fundamentem jest skupienie przede wszystkim na podstawowych aspektach sprzedaży detalicznej.

Platforma Allegro tworzy niezwykle silne efekty sieciowe, które przynoszą korzyści zarówno stronie popytowej, czyli kupującym, jak i stronie podażowej, czyli sprzedającym.

Efekt ten określamy mianem efektu „koła zamachowego”. Wraz z dołączaniem do platformy kolejnych sprzedawców zwiększa się różnorodność oferowanych produktów oraz konkurencyjność cenowa, co z kolei przekłada się na wzrost liczby kupujących przeglądających oferty na platformie e-commerce Grupy i dokonujących na niej zakupów. Z drugiej strony, w miarę wzrostu liczby kupujących, którzy przeglądają i nabywają produkty, na naszą platformę e-commerce przybywa coraz więcej sprzedawców.

Efekt koła zamachowego jest napędzany przez nieustanną koncentrację na ulepszaniu i aktywnym stymulowaniu fundamentów sprzedaży detalicznej, czyli szerokiego asortymentu produktów, konkurencyjności cenowej oraz jak najlepszych wrażeń związanych z zakupami i dostawą. 

Efekt ten przyspiesza dzięki innowacjom wprowadzanym na platformie, które ułatwiają zakupy online i zwiększają konwersję sprzedaży, takim jak wykorzystanie rekomendacji i personalizacji opartych na technologii uczenia maszynowego, rozwój mobilnych punktów wejścia na platformę, wykorzystanie przeprowadzanych na masową skalę testów preferencji użytkowania produktów przez konsumentów, zwiększanie tempa dostaw produktów i dostęp do innowacyjnych udogodnień w zakresie dostaw, rozwój narzędzi marketingowych dostępnych na platformie i poza nią, dodawanie nowych, wygodnych opcji płatności oraz oferowanie produktów finansowania konsumenckiego.

KPI
  • 3

Po stronie podaży Grupa jest najważniejszym punktem wejścia na rynek online dla sprzedawców w Polsce, który umożliwia im dotarcie do ogromnego grona Aktywnych Kupujących, czyli około 13,5 mln osób (stan na 31 grudnia 2021 r.).

AllegroGrafiki213 AllegroGrafiki213

Obsługujemy ogromną część ogółu sprzedawców w Polsce
dzięki swojej unikalnej propozycji wartości, która obejmuje:

allegro_porpozycja wartosci allegro_porpozycja wartosci

Baza sprzedawców obejmuje duże marki, takie jak 4F, Fila, Pepco, Wittchen, Xiaomi, Inglot, detalistów, takich jak Carrefour, a w szczególności polskie MŚP. Jesteśmy przekonani, że tak szeroki wybór sprzedawców umożliwia nam oferowanie najszerszego asortymentu produktów po atrakcyjnych cenach, bez konieczności uzależniania się od poszczególnych sprzedawców. 

Na przestrzeni ostatnich czterech lat Grupa Allegro znacząco sprofesjonalizowała swoje podejście do sprzedawców, tworząc dedykowany zespół obsługi klienta złożony ze specjalistów ds. kategorii produktów dla największych sprzedawców oraz koncentrując się na usprawnieniu i automatyzacji kluczowych procesów związanych z obsługą sprzedawców. Dzięki tym inwestycjom i inicjatywom udało nam się zwiększyć bazę aktywnych ofert na platformie handlowej do ponad 250 milionów ofert, przy czym dążymy do osiągnięcia ponad 400 milionów ofert w perspektywie średnioterminowej ze względu na dalsze poszerzanie asortymentu i internacjonalizację działalności Grupy, co prowadzi do zwiększenia liczby sprzedawców międzynarodowych, których przyciąga możliwość sprzedaży na wielu rynkach.

Międzynarodowa ekspansja Allegro w 2022 roku

W lutym 2022 roku Allegro uruchomiło swoją anglojęzyczną usługę, umożliwiając klientom i sprzedawcom z UE dostęp do jednej z dziesięciu największych witryn e-commerce na świecie.

Klienci mogą wyszukiwać i kupować towary na Allegro w języku angielskim oraz płacić w euro, a Allegro za pośrednictwem swoich partnerów wspomaga sprzedawców w obsłudze zarówno dostaw międzynarodowych jak i płatności. Allegro zapewnia także angielskie tłumaczenia ofert zainteresowanym sprzedawcom, a także niezbędne wsparcie w procesie zakupu..

Anglojęzyczny serwis da klientom w UE dostęp do ponad 60 milionów ofert, których sprzedaż i dostawę wspomogą nowoczesne rozwiązania technologiczne Allegro.

  • 60 milionów ofert

Wyniki wyszukiwania